Medical Taping

Verminder klachten van de spieren.

Medical (kinesio) Taping is een behandelvorm die fysiotherapeuten steeds vaker gebruiken om klachten van onder andere spieren te verminderen, zonder dat daarbij de beweeglijkheid aangetast wordt. De vaak felgekleurde en van leuke printjes voorziene elastische tapes kunnen de verstoorde spierfunctie helpen, door ondersteuning van het natuurlijke genezingsproces, de circulatie en/of de neurologische systemen. De fysiotherapeut heeft tijdens de nascholing geleerd dat de manier van aanleggen van de tape belangrijk is om het gewenste effect te kunnen bereiken. De tape bestaat uit een rekbare katoenen bovenlaag en een latexvrije lijmlaag. De tape kan tussen de 5 en 7 dagen blijven zitten en er kan ook mee gedoucht worden.

In de jaren ‘70 is het Medical Taping concept vanuit Japan en Korea langzaam de Westerse wereld ingetrokken. In eerste instantie werd het alleen op spierproblematiek toegepast, maar bij de verdere ontwikkeling en uitwerking bleek dat het ook bij (gedeeltelijke) gewrichtsimmobilisaties, lymfeproblematiek of pijnpuntbehandeling gebruikt kon worden. Het principe van Medical Taping is: Activeren in plaats van fixeren met daarbij behoud van de volledige functionaliteit van de spieren.

Aandoeningen waarbij Medical Taping toegepast zou kunnen worden:

• Orthopedische klachten van rug, nek, schouder, elleboog, pols, duim en vingers; en verder heup, knie, enkel en tenen.
  • Oedeem ontstaan door operatie en/of bestraling.
  • Littekens en bloeduitstortingen.
  • Enkel instabiliteit.
  • Menstruatieklachten en misselijkheid door chemotherapie.
  • Hooikoorts/COPD.

De klassieke (“witte”) tape kan nog steeds toegepast worden om gewrichten te stabiliseren, maar dat kan ook met de huidige Mediacal Tape door deze met maximale rek aan te leggen. De klassieke tape kan bij alle andere aandoeningen NIET toegepast worden. De andere voordelen van de elastische tape zijn:

• Behoud van bewegingsvrijheid.
  • Verbeteren van de spierfunctie.
  • Directe afname van pijn.
  • Corrigeren van lichaamshouding en bewegingsrichting.
  • Ondersteuning voor gewrichten.
  • Herstel van de bloedcirculatie en de lymfeafvoer.

MAAK EEN AFSPRAAK

Indien onze agenda het toelaat, kunt u dezelfde dag nog bij ons terecht. Neem direct contact met ons op.